جمع آوری موقت نرده های مسیر خط یک BRT در مراسم خاکسپاری شهید جمهور آیت الله رئیسی + فیلم اختصاص ۵۰۰ مسجد مشهد به اسکان زائران مراسم تشییع آیت‌الله رئیسی شهردار مشهد به دیدار مادر شهیدجمهور حضرت آیت‌الله رئیسی رفت عضو شورای شهر مشهد: نگاه شهید رئیسی حمایت از محرومان بود آماده باش سازمان آتش نشانی مشهد برای مراسم تشییع رییس جمهور شهید ایران اکران تصویر شهید آیت الله رئیسی در قاب مفاخر شهری مشهد رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد: شهید رئیسی در حوزه زیارت صاحب ایده بود احیای کارگروه ملی زیارت، از اقدامات شاخص شهید رئیسی بود عضو شورای شهر مشهد: شهید رئیسی پدر معنوی محرومان بود یادگار‌های رئیسی برای مشهد تشکیل ۶ کمیته ویژه در شهرداری مشهد برای برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی از دیوارنگاره شهیدجمهور در میدان شهدای مشهد رونمایی شد تداوم فعالیت ۲۴ ساعته پاکبانان مشهدی برای پاکسازی معابر وزارت کشور باید زمینه برگزاری انتخابات شورا‌ها را فراهم کند آیا ادارات مشهد پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل می‌شود؟ تعطیلی مدارس مشهد و خراسان رضوی از فردا تا پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) حاجی بگلو: مجلس می‌بایست نسبت به توقف یا تمدید شورا‌ها اعلام نظر کند در فراق خادم‌الرضا(ع) | حضور گسترده مردم مشهد در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی در میدان بسیج مشهد + فیلم
سرخط خبرها

چینی‌ها در راه ایران برای قطار مشهد-تهران

  • کد خبر: ۱۶۳۲۱۲
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
چینی‌ها در راه ایران برای قطار مشهد-تهران
به گفته معاون استاندار خراسان‌رضوی، قرار است سرمایه‌گذار چینی از محل پروژه بازدید میدانی هم داشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، پس‌از‌آنکه یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان‌رضوی، به‌تازگی اعلام کرد که «مقدمات عملیات اجرایی قطار سریع‌السیر مشهد-‌تهران فراهم شده و در آستانه عقد قرارداد است»، حالا جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، می‌گوید که قرار است در‌همین‌راستا شرکت چینی در تهران حضور پیدا کند و بازدیدی هم از محل پروژه داشته باشد.

قطار سریع‌السیر مشهد-تهران همان مگاپروژه‌ای است که پس از گذشت بیش‌از‌یک‌دهه که پروژه قطار‌برقی مشهد-تهران به سرانجام نرسید، جایگزین آن شد. این پروژه مدتی است که در فهرست اولویت‌های سه‌گانه خراسان‌رضوی جای خود را باز کرده و البته در سطح ملی نیز مسئولان پیگیر اجرای آن هستند. شاهد مثال این ادعا هم این است که پروژه قطار سریع‌السیر مشهد-تهران یکی از محور‌های رایزنی رئیس‌جمهور کشورمان با مقامات چینی در سفر بهمن‌ماه پارسال آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی به پکن بود تا شاید گره تأمین‌مالی آن باز شود و این خط ریلی به عنوان یکی از مسیر‌های زیارت در خدمت زائران بارگاه‌منور‌رضوی قرار گیرد.

نظری به‌تازگی در‌این‌باره گفته است که در سفر بهمن‌ماه پارسال رئیس‌جمهور به چین، سند‌های مختلفی برای همکاری بیشتر به امضا رسید و چین در ساخت قطار سریع‌السیر مشهد-تهران مشارکت دارد.
رستم قاسمی، وزیر فقید راه و شهرسازی، هم اوایل آبان‌ماه پارسال از انجام مطالعه اولیه برای پروژه قطار سریع‌السیر مشهد-تهران، با مقیاس ۳۲۰ کیلومتر، از سوی چین، ظرف دو ماه خبر داده بود.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، نیز اسفند‌ماه پارسال گفته بود که عملیات اجرایی این پروژه در سال آینده (امسال) آغاز می‌شود.

تأمین اعتبار غیردولتی

ساخت این مگاپروژه اگرچه به گفته خدایی، معاون استاندار خراسان‌رضوی، نیازمند ۶۰۰‌هزار‌میلیارد تومان اعتبار است، در آلبوم اقتصادی امسال فقط ۱۰۰‌میلیون تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است؛ اعتباری که پارسال هم چندان شایان‌توجه نبود و دولت برای ساخت آن فقط ۹۶‌میلیون تومان پیشنهاد کرده بود. خدایی البته در توضیح این مسئله پیش‌تر به خبرنگار شهرآرا گفته بود که این پروژه با طرح برقی کردن قطار مشهد-تهران متفاوت است و قرار نیست تأمین‌اعتبار آن بر عهده دولت باشد، زیرا چنین پروژه‌ای اعتبار سنگینی می‌طلبد که تأمین آن از عهده دولت خارج است.

او حالا درباره جزئیات سفر سرمایه‌گذار چینی به تهران می‌گوید: پیگیری‌های بعدی باید از سوی وزارت راه‌و‌شهرسازی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران باشد و ما نیز از خراسان‌رضوی به عنوان بهره‌بردار پیگیر این مسئله هستیم.

خدایی ادامه می‌دهد: فقط به ما اعلام شده که قرار است شرکت چینی در تهران حضور یابد و از محل بازدید داشته باشد.
جزئیات قرارداد چیست؟ پاسخ معاون استاندار خراسان‌رضوی این است: پس از حضور شرکت چینی در تهران، جزئیات فنی قرارداد نهایی و قرارداد منعقد می‌شود و اکنون اطلاعات بیشتری نداریم.
از او درباره زمان حضور نمایندگان چینی در تهران می‌پرسیم. خدایی پاسخ می‎دهد: زمان حضور سرمایه‌گذار هنوز مشخص و قطعی نیست و این مسئله را نیز باید وزارت راه‌و‌شهرسازی پیگیری کند.

عاقبت‌به‌خیری پروژه؟

با وجود همه پیگیری‌های مسئولان ملی، پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا چینی‌ها که پیش‌تر در سرمایه‌گذاری در پروژه قطار‌برقی مشهد-تهران بدعهدی کرده بودند، این بار به عهد خود وفادار خواهند بود؟ آیا سرانجام، عاقبت این قطار به‌خیر خواهد شد و پس از گذشت بیش از یک دهه، چشم زائران و مجاوران حرم شمس‌الشموس (ع) را روشن خواهد کرد یا نه؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->